نقش خدمات مشاوره فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها
امروزه تحولات بنيادي در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بروز پديدههاي جديد در بستر شبکههاي فراگير ارتباطي و ورود پارادايمهاي نو در فضاي سايبر نظير دولت الکترونيکي، شهرداری الکترونیکی، تجارت الکترونيکي، کسب و کار الکترونيکي و …، سازمانها را برآن داشته است که با استفاده از روشهاي علمي و استانداردهای بینالمللی، در راستای افزایش سرعت، دقت، کیفیت و کمیت ارائه خدمات به شهروندان و سایر ذینفعان، به نهادينهسازي فضاي ديجيتالي و کاربردهاي الکترونيکي در تمامي زمينههاي عملياتي، خدماتي و پشتيباني بپردازند تا گوي سبقت را از ساير رقباي داخلي خود در ارائه خدمات بهتر و با کيفيتتر به ذينفعان خود بربايند. در انجام اين مهم برنامهريزي همه جانبه براي کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در تمامي فرآيندهاي عملياتي و پشتيباني سازمان بهمنظور افزايش چابکي، بهرهوري و اثربخشي منابع در رأس برنامههاي سازمانها قرار گرفته است. امروزه فناوري اطلاعات نه تنها بعنوان توانمندساز (Enabler) سرعت رشد و شکوفايي جوامع را به نحو چشمگيري افزايش داده است بلکه بعنوان پيشران (Driver) در رهبري و هدايت راهبردي سازمانها ايفاي نقش مينمايد. یکی از مهمترین ماموریتهای راهبردی فناوری اطلاعات در سازمانها، همراستاسازی استراتژيهاي واحد فناوري اطلاعات شامل چشمانداز، اهداف، راهبردها، طرحها و پروژههاي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) با استراتژيهاي کسب و کار سازمان شامل مأموريت، چشمانداز، اهداف، راهبردها و برنامههاي اجرايي ” میباشد.
-
تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات و معماری سازمانی
-
مدیریت، راهبری و نظارت بر طرحهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
-
تحلیل، طراحی، بهینهسازی و مدیریت فرآیندهای کسبوکار
ما چه کمکی به شما میکنیم
دراین راستا شرکت فرآیندنگار صنعت با هدف یاری رساندن به سازمانها در هر سه بخش تحلیل و شناخت، معماری و طراحی، و نظارت بر اجرای طرحها و پروژهها، اقدام به ایجاد واحد مشاوره فناوری اطلاعات و ارتباطات نموده است تا مدیران سازمانها و شرکتها بتوانند کلیه امور مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات را از نیازسنجی تا راهاندازی و تحویل، را به کارشناسان و متخصصین این واحد محول نمایند.
برخی از مهمترین خدمات ارائه شده توسط واحد مشاوره فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت فرآیندنگار صنعت
تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات و معماری سازمانی
معماري سازماني بهعنوان الگوي مسلط در برنامهريزي فناوري اطلاعات، نگرشی است کلان به ماموریتها و وظایف سازمانی، فرآیندهای کسبوکار، موجودیتهای اطلاعاتی، شبکههای ارتباطی و سیستمهای نرمافزاری در یک سازمان که با هدف بکارگیری موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان انجام میشود. در اين پروژهها ابتدا وضعیت موجود سازمان شناسایی گردیده و پس از آن وضع مطلبوب سازمان براساس اسناد فرادستی سازمان و مطالعات تطبیقی و تجارب برتر تعریف شده و در انتها با شناسایی و تحلیل شکاف میان وضعیت موجود و مطلوب، راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامههاي عملياتي برمبناي فاصله ميان وضع موجود و مطلوب تدوین میگردد.
مدیریت، راهبری و نظارت بر طرحهای بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات
وجود یک نظام نظارتی براساس استانداردهای معتبر و نیز چارچوب و مدلهای نظارتی بهروز دنیا برای پایش و کنترل مراحل مختلف اجرای پروژه و حفظ مسیر تعریف شده برای پروژه جهت دستیابی به یک تعادل بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت در حین اجرای پروژه، یکی از ارکان اصلی موفقیت پروژههای فناوری اطلاعات است. در این راستا واحد مشاوره فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت فرآیندنگار صنعت نسبت به ارائهی خدمات موردنیاز سازمانها در حوزههای مدیریت، راهبری و نظارت بر طرحهای بزرگ فاوا اقدام میکند.
تحلیل، طراحی، بهینهسازی و مدیریت فرآیندهای کسبوکار
امروزه با متحول شدن شیوههای ارائه خدمت و حرکت سازمانها به سمت سازمان مشتری مدار و پدیدار شدن الزاماتی همچون تغییر ساختار سازمانها از سازمانهای سلسله مراتبی به ساختار مسطح سازماني، استقرار نگرش مشتريمداري و خدمت دهي به مشتريان در کوتاه ترين زمان ممکن، لزوم برخورداري سازمان از انعطافپذيري بالا در پذيرش تغييرات درون و برون سازماني، قابليت انطباق پذيري فرآيندهاي عملياتي با اهداف سازماني و نیاز به يكپارچهسازي مجموعه سيستم هاي عملياتي و اطلاعاتي فعال در سازمان، نیاز به مهندسي مجدد فرآيندهاي سازماني و مهندسي مجدد سازمان به عنوان شيوههاي متحولسازي سازمانهاي مشتري مدار مطرح گرديده است.
در این راستا واحد مشاوره فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت فرآیندنگار صنعت به موازات ایجاد زيرساخت مدیریت فرآیندهای کسب و کار در شرکت، جهت پاسخ گويي به اين نياز مبرم صاحبان کسب و کار، استخراج و مستندسازی فرآیندهای کسبوکار سازمانها، باز مهندسی فرآیندهای کسب و کار سازمانها جهت بهبود مستمر فرآیندهای سازمانها و ایجاد قابلیت نظارت و پایش آنها را با هدف کاهش مستمر هزینهها و کوتاهتر شدن زمان انجام چرخههای کاری و بهبود نتایج عملیات و تعیین شفاف و روشن مسؤولیتها در دستورکار خود قرارداده است.
برخی دیگر از خدمات تخصصی در این حوزه که توسط واحد مشاوره فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت فرآیندنگار ارائه میگردند عبارتاند از:
- مشاوره در رابطه با طرحها و پروژههای کلان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
- مشاوره در خصوص راه اندازی بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها و شرکتها
- مشاوره مبتنی بر راهحلهای فناوری اطلاعات به مجموعهها و واحدهای سازمانها و نهادها
- مشاوره در زمینه طراحی، پیاده سازی و راهبری مراکز داده
- مشاوره در زمینه بهکارگیری شبکههای کامپیوتری
- مشاوره در زمینه برنامهریزی سازمانی
- مشاوره خدمات دولت الکترونیک
- مشاوره و ارزیابی عملکرد و پیشرفت سازمانی
- مشاوره در زمینه تامین و خرید نرم افزارهای تخصصی
- مشاوره و ارائه راهکارهای مبتنی بر سرویس های اینترنت و وب
- آموزش دروسIT به صورت تخصصی برای مدیران شبکه و کارمندان