چرا شهر هوشمند
شهر هوشمند، شهری آماده، بهمپیوسته و باهوش است. این شهر از نسل جدیدی از فنآوریهای هوشمند شامل سختافزارها، نرمافزارها و فنآوریهای شبکهای که اطلاعات بهمپیوسته، لحظهای و تحلیلی از وضعیت شهر ارائه میدهند، استفاده کرده و با یکپارچه کردن موثر سیستمهای فیزیکی (سختافزاری)، رقومی (نرمافزاری و دیجیتال) و انسانی سعی در ساخت محیطی با آیندهای پایدار، شکوفا و فراگیر برای شهروندان دارد. در ایجاد شهر هوشمند، بهرهگیری از فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) با هدف افزایش کارایی، کاهش هزینهها و افزایش کیفیت زندگی شهروندان، نقش کلیدی دارد.
جمعآوری اطلاعات لحظهای از کلیه زیرساختهای شهری و تحلیل و به اشتراکگذاری دادههای جمعآوری شده، نقش بسیار مهمی در توانمندساختن متولیان خدمات شهری در تصمیمگیری بهتر، واکنش بههنگامتر و استفاده موثرتر از منابع و همکاری و تشریک مساعی بین سازمانی دارد.
شهر هوشمند، چشماندازی از توسعه شهری براساس یکپارچهسازی بکارگیری فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) و راهکارهای اینترنت اشیاء (IOT) در یک محیط امن در راستای مدیریت پایدار، هوشمند و کارآمد کلیه داراییهای شهر – شامل ادارات دولتی، مراکز آموزشی، بیمارستانها، کتابخانهها، سیستمهای حمل و نقل، نیروگاهها و شبکههای تامین آب، برق و گاز، مدیریت پسماندها و سایر خدمات اجتماعی – و با هدف بهبود کارایی خدمات شهری و پاسخگوئی هرچه بهتر به نیازهای ساکنان شهر میباشد.
تزریق هوشمندی به صورت جداگانه به سیستمهای شهری (اعم از حمل و نقل، انرژی، آموزش، …) برای هوشمند ساختن یک شهر کافی نیست بلکه به شهر هوشمند باید به مثابه یک کل ارگانیک و یک سیستم بهمپیوسته نگریسته شود. از این رو اگر زیرساختها و سیستمهای شهری را به عنوان اسکلت و استخوانبندی شهر در نظر بگیریم، شهرهای هوشمند مانند ارگانیسمهایی هستند که با استفاده از امکانات و خدمات یکپارچه و تعاملی مبتنی بر فناوری اطلاعات، سیستم عصبی شهر را توسعه داده و او را برای انجام اعمال هماهنگ و هوشمندانه آماده میکنند.
از دیدگاه متولیان خدمات شهری، “شهر هوشمند” شهری است که با تمامی زیرساختهای فیزیکی خود رابطه تعاملی داشته باشد و بتواند بهصورت لحظهای اطلاعات را از زیرساختهای خود اخذ و یا اطلاعات و فرامین را به آنها منتقل نماید. این شهر بر تمامی زیرساختهای حیاتی خود نظارت و کنترل یکپارچه دارد. از این رو سیستمهای خود-ناظری (self-monitoring) و خود-واکنشی (self-response) به عنوان دو مکانیزم حیاتی از شهر هوشمند شناخته میشود که ویژگی اصلی این سیستمها تجهیز شدگی، بهمپیوستگی و هوشمندی میباشد.
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به متولیات خدمات شهری اجازه می دهد تا با نظارت لحظهای بر آنچه در شهر اتفاق می افتد، به طور مستقیم و برخط با جامعه و زیرساختهای شهر ارتباط برقرار کنند. این امر با استفاده از تجهیز زیرساختهای شهری با سنسورهای هوشمند و جمعآوری دادهها از شهروندان (Crowd Sourcing) و سپس پردازش و تحلیل دادههای استخراج شده انجام میگردد.
ما چه کمکی به شما میکنیم
شرکت فرآیندنگار صنعت با بیش از 14 سال تجربه در زمینه ارائه خدمات مشاوره و ارائه راهکارها و محصولات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات به بنگاهها و دستگاههای خدمت رسان، از سال 1390 و باتوجه به تعریف پروژه شهر هوشمند (Smart City)، تمرکز ویژهای بر ارائه خدمات فنآورانه در شهرداریها و سازمانهای و شرکتهای مرتبط نمود. این شرکت در حال حاضر یکی از شرکتهای برتر داخلی در ارائه راهکارهای خودکارسازی و هوشمندسازی خدمات شهری به صورت جامع و یکپارچه میباشد.
- سامانه مدیریت هوشمند تاکسیرانی فرودگاه امام (ره)
- سامانه مدیریت فرآیندهای کمیسیون ماده هفت سازمان بوستانها و فضای سبز
- سامانه مدیریت فرآیندهای سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی
- سامانه مدیریت هوشمند مراکز خرید و فروش خودرو
- سامانه ساماندهی صنایع و مشاغل شهر
- سامانه مدیریت جامع آموزش مدارس در مقابله با بحران
- سامانه مدیریت جامع گروههای داوطلب واکنش اضطراری محلات
- سامانه ثبت آثار و بناهای ارزشمند شهر تهران
- سامانه قصابی آنلاین
- انجام پروژههای بزرگ خودکارسازی و هوشمندسازی نرم و سخت افزاری بر بستر IoT
- انجام پروژههای خودکارسازی و هوشمندسازی نرمافزاری در شهرداریها و سازمانهای مرتبط
- ارائه انواع خدمات مشاورهای در حوزه فناوری اطلاعات
- شناسايي درجه آمادگي الكترونيكي دستگاهها و سازمانها
- شناخت وضعیت موجود سازمانها و ارائه راهکارهای گذار به وضعیت مطلوب
- تحليل نيازهاي انفورماتيكي و کمک به ايجاد و توسعه خدمات الكترونيكي
- تحلیل، طراحی و بهنهسازی فرآیندهای سازمانها
- كسب رضايتمندي حداكثري شهروندان
با دريافت سريع خدمت، ارتقا كيفيت خدمات دريافتي و كاهش هزينه خدمات دريافتي
- افزايش امكانات بهزيست شهروندان
با كاهش سفرهاي غيرضروري درون شهري، كاهش آلودگيها (صوتي ، هوا و…) و كاهش تنشهاي انساني در تعاملات غيرضرور رو دررو
- ارتقا سطح بهره وري دستگاهها و سازمانها
با استفاده بهينه از منابع، كاهش بهاء تمام شده ارائه خدمات
- شفاف سازي و ايجاد فضاي عادلانه
-با به حداقل رساندن برخوردهاي سليقه اي و امكان مانيتورينگ و نظارت بر فرآيند ارائه خدمت